Ve znamení berounského medvěda
To nejzajímavější i tajemné ve městě Berouně a jeho nejbližším okolí budeme objevovat spolu s autorem knihy Milošem Garkischem v Edici regionálních autorů.
Nová publikace se pokouší poprvé přinést kompletní přehled významných výtvarníků působících v Berouně – od nejstarších dochovaných záznamů až po horkou současnost.
Nová publikace se pokouší poprvé přinést kompletní přehled významných výtvarníků působících v Berouně – od nejstarších dochovaných záznamů až po horkou současnost. Formou obrazového katalogu je na téměř sto stranách představeno více než čtyřicet malířů, sochařů, grafiků a ilustrátorů, jejich tvůrčí cesta se významně protnula s historií města i s jeho současným kulturním životem. Kniha přináší nejen krátké představení výtvarníků formou textového medailonku, ale na křídovém papíře předkládá především reprodukce jejich nejvýznamnějších děl.
Spoluautorka publikace kunsthistorička Petra Hollerová k tomu v předmluvě uvádí: „Beroun a Berounsko se mohou pochlubit nejen celou řadou významných rodáků, ale i osobností, které do regionu přišly za prací či novým domovem. Mezi nimi je také mnoho výtvarných umělců, jak již z tradičních oborů malířství a sochařství, tak i výtvarníků zabývajících se užitou grafikou, sklářskou a keramickou tvorbou či uměleckým řezbářstvím. Také zdejší „genius loci“ přilákal několik umělců, kteří zde nacházeli jak cenný zdroj inspirace, tak přímo náměty pro svá díla. A právě mapování berounské výtvarné scény a uměleckého dění v regionu se věnuje i tato práce. Od úvodního textu, v němž připomeneme také autory nejstarších vyobrazení města Berouna, se přesuneme k medailonkům jednotlivých umělců, počínaje tím nejvýznamnějším - Janem Preislerem, a konče současnou mladou generací berounských výtvarníků. Kniha si však rozhodně neklade za cíl, a ani to není vzhledem k rozsahu možné, být kompletním a obsahově vyčerpávajícím zdrojem k této problematice. Předkládáme tu spíše prvotní informační platformu, která pomůže zájemcům orientovat se v historii i současnosti výtvarného života na Berounsku, popřípadě je nasměruje k dalšímu studiu.“
Vystudovala obor dějiny umění a historie na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně (od 1992 do 1997, diplomová práce: Pozůstalost sochaře Karla Lidického. Zpracování části pozůstalosti v majetku rodiny K. Lidického). V letech 1998 až 2003 pracovala v Muzeu Českého krasu v Berouně jako historik a kurátor sbírky historie a umění. V roce 2001 stála u zrodu Městské galerie v Berouně, kde působila jako její kurátor až do roku 2006. Od roku 2004 pracuje jako historik umění v Regionálním muzeu v Kolíně, kde spravuje sbírkový fond výtvarného umění a uměleckého řemesla, podílí se na přípravě a realizaci odborných výstav, stálých expozic, přednášek a publikací. Její specializací je výtvarné umění regionu (střední Čechy a zejména Kolínsko) od poloviny 19. století do současnosti, s akcentem na období české moderny a avantgardy. V rámci vědecko-výzkumné činnosti muzea zpracovává rozsáhlou pozůstalost malíře Jana Čarta, realizovala či připravuje k realizaci výstavy a publikace o dalších zajímavých osobnostech kolínské výtvarné scény 20. století (např. Z. Rykr, R. Mazuch). Věnuje se tvorbě současných výtvarných umělců spojených nejen s Kolínem, ale i s Prahou a dalšími místy regionu středních Čech (např. pořádá trienále Salón kolínských výtvarníků, spolupracovala na přípravě publikace Středočeské ateliéry, pravidelně zahajuje autorské výstavy výtvarných umělců).
Detail autora